De tijd vliegt voorbij hier in Ierland! - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Daphne Franken - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij hier in Ierland! - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Daphne Franken - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij hier in Ierland!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

16 November 2014 | Ierland, Limerick

Het is inmiddels alweer zo’n twee maanden na mijn laatste blog en daarom misschien wel tijd om jullie weer een update te geven over mijn tijd in Ierland. Eerlijk gezegd had ik de afgelopen weken ook niet de tijd om eerder iets te schrijven, want wat vliegt de tijd voorbij. Maar dat is natuurlijk een goed teken. Ondanks dat ik af en toe wel wat dingen uit Nederland begin te missen, het idee dat ik over vijf weken alweer naar huis ga is toch best raar.

Vier weken geleden waren we bijna op de helft van het semester en dat betekend hier Midterms! Gelukkig had ik zelf geen echt toetsen/examens, maar daarentegen waren het voor mij wel de weken waarin ik alle essays, reports en papers moest inleveren. Dat betekend zo ongeveer iedere week wel een grote mid-term opdracht inleveren. Met alle leuke weekendjes weg en uitjes die ik in die weken gepland had zorgde dat helaas wel af en toe voor de huidige stress. Gelukkig zorgde alle leuke uitjes voor genoeg ontspanning!

Zo hebben we sinds mijn laatste blog nog verschillende stadjes bezocht, hebben we verschillende huisfeestjes meegemaakt op de unie en de stad Limerick beter leren kennen. Aangezien al mijn huisgenootjes en mensen waar ik veel mee omga van buiten Europa komen willen ze allemaal graag verschillende steden binnen Europa bezoeken. In eerste instantie was het niet mijn bedoeling om met ze mee te gaan. Toen we vanwege open dagen op de unie ineens een 5 dagen lang weekend hadden halverwege oktober, hebben ze me onder het motto “ keep grazy, you’re an erasmus student” toch weten over te halen om gezellig een weekendje naar Budapest, Hongarije te gaan. En ik moet zeggen, het was toch wel apart om even uit Ierland weg te gaan. Het was een erg leuk weekend in een mooie stad, even een kleine vakantie in de drukke tijd op de unie. Het was vooral erg leuk omdat we met een organisatie zijn gegaan die studententrips organiseert in verschillende steden van Europa (eigenlijk speciaal voor ‘Amerikaanse’ studenten). Tijdens de trip hebben we naast de toerist uithangen in de stad, ook een spa bezocht en zijn we gaan Caven, in Nederland misschien beter bekend als speleologie, of wel kruipen door de grotten. Al met al een super leuk weekend, en een kleine mini vakantie tijdens mijn semester in ierland, jullie hebben vast alle foto’s op facebook wel gezien;).

Ondanks alle essays tijdens de mid-terms zijn we het weekend erna met de internationale vereniging en 48 internationale studenten 3 dagen naar Belfast gegaan. Ook toen hebben we de grens overgestoken, want Belfast ligt in Noord-Ierland wat behoort tot Groot-Brittannië. Dus ook de euro’s moesten omgewisseld worden voor ponden. Belfast was ook een leuke stad, al kun je nog altijd wel de verdeeldheid in de stad voelen tussen de pro-Ieren en pro-Britten. Dat terwijl de burgeroorlog in de 70 was.

Omdat we het toch wel belachelijk vonden na 2 maanden nog steeds niet in Dublin te zijn geweest, besloten we het eerste weekend van November dan eindelijk naar Dublin te gaan. Ondank dat het weer inmiddels omgeslagen is naar koude wind en veel regen, was ook Dublin erg leuk. De steden zijn hier relatief klein en niet te vergelijken met de mooie bezichtigingen in andere Europese steden, maar Dublin is wel een gezellige stad met een aantal leuke museums. Vooral de Book of Kells, een 300 jaar oude bibliotheek op Trinity College (Het Harvard van Ierland), het lapricon museum (dwergenmuseum) en de Guinness fabriek waren erg leuk om te zien. Maar ook Temple Bar district, de beroemde wijk met tientallen Ierse Pubs Dublin, waar het zo ongeveer ieder uur van de dag ontzettend druk maar erg sfeervol is. In de Guinness fabriek hebben we ook meteen ons eerste en waarschijnlijk voorlopig ook laatste Guinness gedronken, niet echt mijn bier dus…

Vanwege al deze tripjes bestonden de doordeweekse dagen de laatste tijd vooral uit het schrijven van essay en een soort race tegen de klok voor de deadlines. Iets wat ik voordat ik naar Ierland ging eigenlijk nooit had, want meestal heb ik alles wel redelijk gestructureerd en voorbereid. Dat was eerst wel even wennen, maar je gaat er ook efficiënter door werken en uiteindelijk werden de deadlines toch wel gehaald.

De afgelopen twee weken stonden er ook nog veel leuke dingen op de planning, vorig weekend was Milou een vriendin uit Tilburg op bezoek, toch wel even lekker om gewoon Nederlands te praten en te kunnen praten over dingen van thuis zonder het uit te hoeven leggen, maar vooral erg gezellig! En afgelopen week waren Papa en Mama hier, ook fijn om die weer even te zien en een goede reden om nog een keer naar de Cliffs of Moher te gaan! Na een paar gezellig dagen zijn ze vanmorgen weer richting Nederland te gaan. Afgelopen week heb ik ook mijn laatste presentatie gehad, mijn ‘voorlopig’ laatste essay ingeleverd, mijn eerste essay punt terug gekregen. Een A1, wat het hoogst haalbare cijfer is hier, daarmee werd ik door de Lerares ook nog even genoemd als excellente student die boven de rest van de klas uitstak. Ik denk dat dit wel een beetje laat zien dat het niveau hier (of de ambitie van de studenten) wat lager ligt dan bij ons, maar voor mij wel een mooi vooruitzicht;) Afgelopen woensdag werd ik ook nog even extra blij gemaakt met het nieuws dat ik was ingeloot voor de studiereis van studievereniging Input voor dit jaar, dat betekend dat mijn volgende reis ook alweer geboekt staat. Ik ga namelijk in Mei nog even lekker 10 dagen naar China (Shanghai en Beijing).

Mijn 22e verjaardag begon vandaag ook goed met een heerlijk pannenkoeken verjaardags ontbijt gemaakt door mijn huisgenootjes, een aantal cadeautjes en een paar leuke kaartjes uit Nederland. Ik denk dat ik jullie met dit lange verhaal wel weer genoeg op de hoogste heb gebracht en ga nu lekker genieten van de rest van mijn verjaardag hier in Ierland! Ik zie jullie allemaal over vijf weekjes! Tot snel, liefs Daphne

  • 16 November 2014 - 17:01

    Rene Frankem:

    mooi verhaal, en geweldig om te horen dat je het er zo goed naar de zin hebt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Actief sinds 21 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1210
Totaal aantal bezoekers 2891

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 31 December 2014

Study Abroad Limerick, Ierland

Landen bezocht: